Persoonlijk lanceren en toch automatiseren – deel 2
“Hoe kan je lanceringen zowel automatiseren als personaliseren?”
Met die vraag kwam marketing mentor Julie Tamsin onlangs bij me aankloppen. Ik schreef er een bijdrage over voor haar digizine ‘Marketing & More’ (aanrader trouwens, schrijf je zeker in om de volgende editie te ontvangen). Deze blogreeks in 3 delen is daarop gebaseerd.
Het vorige deel nog niet gelezen? Klik dan door naar deel 1.
Personaliseren is veel meer dan alleen een aanspreking met de voornaam toevoegen
In de vorige blog in deze reeks vertelde ik al hoe je tijdens een lancering kan inzetten op persoonlijke connectie, en hoe dat hand in hand kan gaan met automatisaties. Vandaag wil ik een lans breken voor iets dat ik nog te weinig ondernemers zie doen: data verzamelen en segmenteren.
Even iets opbiechten: ik krijg in de Support van Sofie-inbox héél veel mails en nieuwsbrieven. Van klanten, maar ook van collega-ondernemers die ik persoonlijk ken of online volg. Op een bepaald moment gaan al die mensen wel eens iets lanceren, en beland ik als subscriber onvermijdelijk in de e-mail funnel die daarbij hoort. Wat me daar altijd quasi opvalt (en stoort, we moeten daar eerlijk in zijn) is dit:
Ze sturen één reeks mails naar AL hun abonnees.
En de enige personalisatie die er te bespeuren valt, is een aanspreking met de voornaam. 😭
Ik vraag me dan altijd af of die mensen tijdens pakweg een kennismakingsgesprek ook alleen maar informeren naar de voornaam, en verder hun standaard pitch aframmelen. Ik mag hopen van niet… Ik durf vermoeden dat die mensen net heel veel vragen gaan stellen aan de persoon tegenover hen, om hen daarna op basis van die antwoorden verder te gaan helpen. Goed nieuws: exact hetzelfde kan je doen met een automatisatie.
Welke data moet ik dan best verzamelen, Sofie?
Dat is heel afhankelijk van wat je lanceert, hoe je lanceert en voor wie je lanceert. Wat ik wel sterk aanraad, is dat je zoveel mogelijk info over je klanten op één plek verzamelt:
- Hoe kwam hij of zij bij jou terecht?
- Waar toonde hij of zij interesse in?
- Wat kocht hij of zij al van jou?
- Hoeveel gesprekken heeft hij of zij al ingepland?
- Hoeveel freebies heeft hij of zij al gedownload?
- …
Tools om klanteninformatie te verzamelen worden ook wel Customer Relationship Management (CRM) tools genoemd. Gekende CRM-systemen zijn Teamleader en HubSpot, maar je kan ook werken met een database in Notion, je e-mailmarketing tool of gewoon een Google Sheet.
Wil je helemaal goed zitten, zorg er dan voor dat alle info zo automatisch mogelijk in dit systeem komt.
Segmenteren en personaliseren: hoe begin ik eraan?
Heb je de nodige data verzameld? Top! Dan zijn er 2 mogelijkheden om je automatiseringen van daaruit persoonlijker te maken:
1. Personaliseren op basis van acties
Op basis van een specifieke actie die een (potentiële) klant onderneemt, kan je zorgen voor een bijpassende tegenreactie:
- Maak verschillende lead magnets voor verschillende types klanten en volg ze op met andere e-mails.
- Voeg iemand die op een bepaald link in een e-mail klikt toe aan een nieuwe automatisering.
- Vult de persoon een enquête of een formulier in: ga aan de slag op basis van welke antwoorden die net gaf.
2. Personaliseren op basis van de verzamelde info
Op basis van alle verzamelde info kan je klanten ook gaan segmenteren. Een voorbeeld van een segment is bijvoorbeeld alle vrouwen tussen 30 en 40 jaar uit provincie Antwerpen. Je systemen zullen op basis van die filters automatisch de mensen selecteren die hieraan voldoen.
Maar dit segment zal voor bijna niemand nuttig zijn. Segmenteren op basis van voorkeuren, acties, interesses, unieke eigenschappen… is veel nuttiger. Weet je bijvoorbeeld dat iemand liever luistert dan leest? Sla die info dan op en stuur hem of haar telkens een audiobestand. Voor iemand die de voorkeur geeft aan lezen, stuur je in de plaats daarvan een blogbericht.
Hoe kom ik aan die info, Sofie?
Deze voorkeuren kan je specifiek vragen in een formulier of een welcome sequence.
- In het geval van het voorbeeld van hierboven: stuur een aantal keer een mail met zowel een link naar de blog als de podcast. Wie 3 keer op audio klikt, kan je daarna vooral nog audio sturen.
- Een ander voorbeeld is het bewaren hoe zij contact zochten om je vragen te stellen. Zo weet je volgende keer via welk kanaal je ze het best bereikt.
Maar niets houd je tegen om ook de info die je mondeling hoort tijdens gesprekken op te slaan in je CRM-systeem, om daar vervolgens op te gaan segmenteren. Bij mij is dat onder andere welke tools iemand gebruikt. Stel dat bijvoorbeeld Kit een update doet en ik schrijf daar een nieuwsbrief over, dan zorg ik ervoor dat die niet in de inboxen belandt van de mensen die hebben aangegeven dat ze Mailblue gebruiken.
Maak het plezant en makkelijk
Je leest het misschien al tussen de regels van deze blogpost door: info over je (potentiële) klanten verzamelen is altijd nuttig, niet alleen lanceringen. Data verzamelen kan het ganse jaar door, en hoeft helemaal niet zwaar of moeilijk te zijn:
- Voeg gamificatie toe, en werk bijvoorbeeld een quiz uit.
- Schrijf een nieuwsbrief met een bepaalde tip die je klant echt moet weten, en vraag op het einde van de mail of ze de tip nuttig vinden. Door hen op de ja- of nee-link te laten klikken, ken je hen een andere tag toe of vul je een aangepast veld in.
Wat met de GDPR, Sofie?
“Allemaal goed en wel, maar is dit wel GDPR proof?”
Het klopt dat je niet zomaar informatie van mensen mag verzamelen. Maar informatie voor een specifiek doel (in dit geval: een goede dienstverlening) mag je bewaren zo lang als nodig is voor het doel. Met andere woorden: info om je potentiële klant gerichter te kunnen helpen, mag je volgens mijn interpretatie dus zeker verzamelen.
Uiteraard moet je er zelf voor zorgen dat deze informatie veilig is bij jou en niet zomaar te grabbel wordt gegooid op het internet. Wat je verzamelt, waarom je het verzamelt en hoe lang je het verzamelt, moet je op elk moment aan je klant kunnen meedelen. Deze informatie hoort thuis in je privacyverklaring. Van zodra iemand vraagt om vergeten te worden, ben je verplicht om alle verzamelde gegevens ook te verwijderen uit al je systemen. Dus zowel uit je e-mailmarketingtool, maar ook uit je CRM-systeem en alle andere plekken waar je klantinformatie verzamelt.
(disclaimer: ik ben geen jurist, dus deze passage is hoe ik de wetgeving interpreteer. Twijfel je over je eigen, specifieke situatie? Raadpleeg dan zeker een advocaat)
Persoonlijk lanceren en toch automatiseren: wil jij dat ook?
Super, daar kan ik jou als technisch VA bij helpen, en wel op deze manieren:
Zelf doen, met mij als hulplijn voor technische vragen?
Boek een IT-Helpdesk sessie
De technische kant van je lancering (deels) uitbesteden?
Plan een kennismakingsgesprek