Persoonlijk lanceren en toch automatiseren – deel 3
“Hoe kan je lanceringen zowel automatiseren als personaliseren?”
Met die vraag kwam marketing mentor Julie Tamsin onlangs bij me aankloppen. Ik schreef er een bijdrage over voor haar digizine ‘Marketing & More’ (aanrader trouwens, schrijf je zeker in om de volgende editie te ontvangen). Deze blogreeks in 3 delen is daarop gebaseerd.
De vorige delen nog niet gelezen? Klik dan door naar deel 1 en deel 2.
Make it personal: beproefde lanceer strategieën, maar dan net dat tikje anders
In de vorige blogs vertelde ik al meer over hoe je een snuifje persoonlijke interactie toevoegt aan je lancering, en hoe je door data te verzamelen & te segmenteren gerichter warme leads kan benaderen.
In deze laatste blog wil ik je inspireren met een aantal concrete voorbeelden van automatisaties die je lancering toch persoonlijk maken. Steel ze gerust voor je volgende lancering, je hebt mijn zegen. 😉 Wedden dat je potentiële klanten hier warm van zullen worden?
Het webinar
De meeste webinars zijn eenrichtingsverkeer: je geeft waarde weg, doet vervolgens een aanbod en hoopt dat de spaghetti zoveel mogelijk blijft plakken.
Dat kan ook anders, bijvoorbeeld door je follow-up communicatie af te stemmen op het gedrag van je publiek tijdens en na het webinar. Info die hiervoor mogelijk interessant kan zijn, is deze:
- Wie heeft er live gekeken? En wie bekeek de replay?
- Hoe lang hebben ze gekeken?
- Wie heeft er gereageerd in de chat?
- Welk antwoord gaven ze op de poll?
- Wie heeft er op de link naar je salespage geklikt?
Een webinar tool zoals Webinargeek houdt deze data voor je bij. Op basis daarvan kan je je communicatie afstemmen:
- De mail om te vragen wat mensen van je webinar vonden? Die stuur je enkel naar de mensen die ook effectief keken.
- Zie je dat een select groepje langer dan een bepaalde tijd heeft gekeken? Dan kan je hen een exclusieve bonus of speciale korting aanbieden om je waardering te tonen én de conversie te stimuleren.
- Waren bepaalde mensen heel actief in de chat? Stuur ze dan een persoonlijk mailtje om hen te bedanken voor hun inbreng, en bied aan om verdere vragen te beantwoorden in een 1-op-1 gesprek.
- Zie je dat bepaalde mensen die actief hebben deelgenomen én op je salespage hebben rondgeneusd toch niet overgaan tot aankoop? Dan kan je persoonlijk met hen in gesprek gaan, om te achterhalen wat hen tegenhoudt. Je kan hen vervolgens de optie aanbieden om een 1-op-1 gesprek in te plannen, om hun laatste twijfels weg te nemen.
De mailfunnel
Ik zie ondernemers vaak één standaardreeks e-mails naar iedereen sturen. Zonde, want ook hier kan je via kleine aanpassingen al meer personaliseren:
- Er zijn ongetwijfeld mensen op je e-maillijst voor wie je aanbod te vroeg komt, te duur is, niet interessant is…
Geef hen de optie om zich uit te schrijven voor de mails die te maken hebben met je lancering. Op die manier komen je mails niet bij koude of lauwe leads terecht. - En openen ze je mails niet, of klikken ze niet door? Dan heeft het geen zin om te blijven mailen (zeker met de energie uitstoot van e-mails in je achterhoofd). In plaats daarvan zou je kunnen vragen waar ze wel interesse in hebben.
- Niets zo vervelend om alle vervolgmails te ontvangen van iets dat je al gekocht hebt. 🙄
Ook dat is makkelijk op te lossen door goed te segmenteren. - Tot slot nog een geavanceerde tip: Ga op zoek naar wat voor persoon er aan de andere kant zit en stem je mails af op de voorkeuren van je ontvangers.
Kan je ontdekken dat iemand meer een geel type is in DISC en dus iemand is die graag ziet wat anderen ervan vinden? Stuur meer social proof. Is het eerder een rood type is in DISC en dus iemand is die koopt op basis van resultaten? Stuur dan meer klantcases.
Dit vraagt veel tijd en de juiste info te verzamelen om hiermee aan de slag te kunnen, maar kan wel je conversie uiteindelijk gaan verhogen.
Pro-tip: de FAQ-mail gebruiken voor slimme segmentatie
Een FAQ-mail in een mailfunnel voor een lancering kan een cruciale rol spelen bij het informeren, geruststellen en overtuigen van potentiële klanten. Daarin kan je anticiperen op mogelijke vragen en potentiële bezwaren waar mensen mee zitten. Gevolg: je maakt het makkelijk voor hen om te beslissen of je aanbod iets voor hen is, waardoor je geloofwaardigheid een serieuze boost krijgt.
Ik zie veel ondernemers die FAQ’s gewoon oplijsten in een e-mail. Maar wist je dat je ze ook kan gebruiken om te segmenteren? Dat gaat zo:
- Lijst je vragen op in een e-mail, maar zet het antwoord er niet meteen onder
- Creëer in de plaats daarvan een link, die je lezer naar een specifieke plek op je website leidt
- Hou bij wie met welke vraag zit, zodat je mensen daarna gericht kan gaan benaderen in je communicatie
Benieuwd hoe je dat concreet aanpakt? Ik toon het je in de tutorial-video hieronder 👇🏻
De meerdaagse challenge
Je ziet ze steeds vaker voorbij komen: de meerdaagse challenges waarbij je elke dag een webinar geeft, een video doormailt of een audiobericht stuurt via WhatsApp. Een geweldige manier om je publiek te betrekken en waarde te bieden, maar ze kunnen ook snel onpersoonlijk aanvoelen. Hier zijn enkele manieren om dit te voorkomen door slimme automatisaties en personalisaties in te zetten:
- Stuur een gepersonaliseerde welkomstvideo, waarin je de deelnemer verwelkomt. Dat zet meteen de toon voor een persoonlijke ervaring.
- Laat mensen doorheen de challenge opdrachten insturen, en geef daar feedback op. Zo toon je betrokkenheid.
- Ook hier geldt: volg op wie afhaakt of wie je mails/berichten niet opent. Overweeg om hen anders te benaderen. Of stuur hen eens een persoonlijk berichtje om te vragen waarom ze nog niet keken/luisterden en informeer of ze liever op een andere manier geholpen zouden worden. Mensen zullen zich daardoor meer ‘gezien’ voelen.
Chatbots & AI
Momenteel kun je al chatmodules installeren die berichten vanop je website rechtstreeks naar je mailbox of WhatsApp doorsluizen. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Check mijn homepagina maar eens. 😉 Ik vind het voor klanten een fijne, laagdrempelige manier om contact op te nemen.
En in de toekomst verwacht ik op dat vlak veel van AI. Je zou bijvoorbeeld een eigen AI-model kunnen ontwikkelen, dat antwoorden geeft zoals jij dat zou doen, gebaseerd op alle verzamelde klantinformatie. Door directe, persoonlijke reacties te geven, gaat ook de tevredenheid van je klanten stijgen. Begin simpel, bijvoorbeeld met eenvoudige, geautomatiseerde FAQ’s. Want een AI-model opzetten & trainen dat 100% klinkt zoals jij, da’s behoorlijk veel werk en daardoor misschien nog net te hoog gegrepen voor jou als solo-ondernemer.
Gepersonaliseerd lanceren: maak het niet te groot
Ik hoop dat ik je met deze blogreeks heb overtuigd van het feit dat je automatisaties slim kan inzetten om echt persoonlijk contact te maken met je klanten. En ja: dat kan veel verder gaan dan mensen aanspreken met hun voornaam.
Wat ik ook snap, is dat je misschien overweldigd bent door alles wat mogelijk is. Daarom wil ik graag hiermee afsluiten: begin klein. Je hoeft niet meteen tonnen info te verzamelen of ingewikkelde automatisaties op te zetten vanaf je eerste lancering. Start met simpele stappen, zoals het tracken van je websitebezoekers of wie je webinars bekijkt. Voeg bij elke lancering een extra laagje personalisatie toe. Omarm het experiment, en probeer er telkens iets uit te leren en daarna bij te sturen.
Persoonlijk lanceren en toch automatiseren: wil jij dat ook?
Super, daar kan ik jou als technisch VA bij helpen, en wel op deze manieren:
Zelf doen, met mij als hulplijn voor technische vragen?
Boek een IT-Helpdesk sessie
De technische kant van je lancering (deels) uitbesteden?
Plan een kennismakingsgesprek